Hasło Al Hogra czyli uczucie niesprawiedliwości
„Al Hogra” to hasło pozwalające zrozumieć przyczyny obecnego
napiętego klimatu społecznego i politycznego w Afryce Północnej. Ucieleśnia
uczucia związane z naruszeniem godności człowieka.
Słowo to, powszechnie używane w społeczeństwach Afryki
Północnej, pochodzi od arabskiego rzeczownika „Ihtiqaar” oznaczającego pogardę.
W dialektach używanych w Maroku, Algierii i Tunezji termin ten wyraża uczucie
niesprawiedliwości, oburzenie, urazę, upokorzenie, ucisk. Opisuje się nim gniew,
wściekłość i upokorzenia, jakich doświadczają jednostki i społeczności
pozbawione podstawowych praw człowieka. Pierwotnie było używane w odniesieniu
do sytuacji życia codziennego, potem stało się terminem bardziej politycznym,
opisującym ciągły stan pogardy i upokorzenia wobec całego społeczeństwa.
Hogra to poczucie wykluczenia, którego doświadcza się, gdy nie
jest się traktowanym równo i sprawiedliwie w usługach publicznych, w ochronie
swoich praw obywatelskich lub praw człowieka. Przykładowo może to przejawiać
się w spotkaniu z funkcjonariuszem publicznym, który bez uzasadnionej przyczyny
odmawia wydania odpisu aktu urodzenia, gdy odmawia się komuś opieki zdrowotnej
ze względu na ubóstwo lub pochodzenie społeczne lub gdy funkcjonariusz policji
nadużył władzy podczas protestu społecznego.
Hogra jest zarówno przyczyną, jak i konsekwencją opłakanych
warunków, z jakimi boryka się młodzież w krajach MENA. Boudarbat i Ajbilou
zdefiniowali wykluczenie w kontekście Maroka jako „nie tylko stan, ale raczej
proces marginalizujący pewne jednostki”. Argumentowali, że wykluczenie
młodzieży ze społeczeństwa ma charakter nie tylko ekonomiczny, ale także
polityczny, społeczny i kulturowy, i podkreślali, że marginalizację młodych
ludzi prowadzi pięć głównych czynników: słabe wyniki makroekonomiczne, szybka
urbanizacja, utrzymujące się ubóstwo, słabo funkcjonujące rynki pracy i
dynamika rodziny . Realia te wyjaśniają, w jaki sposób wykluczenie objawia się także
ogólnie w regionie MENA.
Marginalizacja społeczna i ekonomiczna oddziela młodych
ludzi z zubożałych gospodarstw domowych od głównego nurtu społeczeństwa i
ogranicza ich możliwości sprawowania władzy i uczestniczenia w szerokim
zakresie działań. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD
2016), przy poziomie bezrobocia przekraczającym 30% w większości krajów MENA i
jeszcze większym odsetku młodych mężczyzn i kobiet zatrudnionych w niepełnym
wymiarze godzin lub bez umowy o pracę, narody te są pozbawione kluczowych źródeł
ich przyszłego rozwoju społecznego i gospodarczego.
Młodzi Arabowie mają ogromny potencjał, aby wnieść wkład w
życie swoich społeczności i doprowadzić do pozytywnych zmian w gospodarkach
swoich krajów. Napięcie między potencjałem ludzkim a jego wykorzystaniem nie
wynika z braku celu, ale z postrzeganego i rzeczywistego niedostatku możliwości
ekonomicznych (Gallup 2009).
Al Hogra zostało po raz pierwszy użyte jako słowo
nacechowane politycznie w Algierii podczas zamieszek w 1988 r. Termin ten
„powrócił” w Afryce Północnej podczas tzw. „Arabskiej Wiosny” w 2011 r.
Najpierw w Tunezji , kiedy opinia publiczna użyła go do opisania sytuacji
Mohammeda Bouaziziego, ulicznego sprzedawcy, który w 2010 roku podpalił się po
tym, jak został uderzony w twarz i opluwany przez urzędnika miejskiego. Hogra
jest tym, co prawdopodobnie czuł Mohamed Bouazizi, tunezyjski sprzedawca
uliczny, kiedy podpalił się w odpowiedzi na poniżającą konfiskatę jego towarów
przez urzędnika miejskiego w 2010 r. To tragiczne wydarzenie stało się
katalizatorem tunezyjskiego kryzysu i wywołało inne poważne protesty przeciwko
zinstytucjonalizowanemu poniżaniu, które od dawna praktykowały także niektóre
inne rządy w regionie MENA. Młodzi protestujący od Maroka po Jemen skrytykowali
brak możliwości pracy podczas protestów w latach 2010–2011, a także trudną
sytuację polityczną wynikającą z częstego nadużywania praworządności przez
władze w tych krajach.
„Al Hogra” była wymieniana jako główna przyczyna powstań
Ruchu 20 Lutego w Maroku, Ruchu Rif Hirak, który od 2016 r. potępia niesprawiedliwości
gospodarcze i społeczne na północy Tunezji oraz pokojowych protestów Hirak w Algierii
trwających od lutego 2019 r. aż do 2021 r. „Al Hagar” jest postrzegany jako
państwo, czyli system władzy, który kontroluje i dominuje nad obywatelami
Maroka, Algierii i Tunezji.
Demokratyczna i gospodarcza transformacja obszaru MENA nie
może nastąpić bez zapewnienia młodym ludziom możliwości zatrudnienia i
włączenia społecznego. „Arabska Wiosna” jest tego doskonałą ilustracją. Młodzi
ludzie wyszli na ulice od Maroka po Jemen, aby zaprotestować przeciwko
niezdolności swoich rządów do przejrzystego rządzenia, zapewnienia dobrobytu
gospodarczego i wspierania wzrostu zatrudnienia. Obecny scenariusz w wielu
krajach regionu MENA ostatecznie pozbawia młodych ludzi ich wrodzonej godności,
gdy kończą oni edukację na poziomie uniwersyteckim i stają w obliczu rynku
pracy, który nie jest w stanie zapewnić możliwości zatrudnienia wszystkim
wykwalifikowanym pracownikom. Brak zapewnienia usług społecznych, potrzeb
mieszkaniowych i zatrudnienia może prowadzić do niestabilności społecznej i skłonności
do radykalizacji.
Komentarze
Prześlij komentarz