Film algierskich kobiet ,,The little sister" czyli tożsamość, islam i queerowość
Film ,,The Little Sister"- queerowa opowieść stworzona przez trzy kobiety algierskiego pochodzenia: reżyserkę, autorkę książki będącej podstawą scenariusza oraz odtwórczynię głównej roli- był jednym z najgłośniejszych tytułów tegorocznego Festiwalu Filmowego w Cannes. Zachwycił zarówno publiczność, jak i krytyków, zdobywając Queer Palm oraz nagrodę dla najlepszej aktorki.
To film głęboko osobisty, odważny i przejmujący. Intymna opowieść o młodej kobiecie rozdartej między wiarą, rodziną i miłością, która zyskała uznanie nie tylko jako queerowa historia dorastania, ale jako uniwersalna opowieść o poszukiwaniu siebie i próbie połączenia sprzecznych tożsamości.
Film opowiada historię 17-letniej Fatimy, najmłodszej z trzech córek francusko-algierskiej rodziny imigrantów. Dorastając w duchu pobożności i lojalności wobec rodziny oraz tradycji muzułmańskich, dziewczyna czuje się rozdarta między religijnymi zasadami a wolnością, jaką oferuje studenckie życie. Rozpoczynając studia filozoficzne na uniwersytecie w Paryżu, wchodzi w zupełnie nowy świat – randkuje, zawiera nowe przyjaźnie i stawia pierwsze kroki w dorosłość. Towarzyszy temu rodzący się pociąg do kobiet i niepewność związana z własną tożsamością seksualną oraz kulturową.
Fatima nie tylko ukrywa swoje zauroczenia kobietami bojąc się odrzucenia przez rodzinę i wspólnotę religijną, ale także dystansuje się od swojego pochodzenia, mówiąc niektórym, że jest Egipcjanką, a nie Algierką – to kolejna warstwa kamuflażu, za którą się chowa. Z czasem poznaje Ji-Nę, koreańską pielęgniarkę, z którą wchodzi w swoją pierwszą głęboką, intymną relację. To właśnie z Ji-Ną czuje się na tyle bezpiecznie, by po raz pierwszy pokazać się światu jako osoba queer – wspólnie biorą udział w paradzie równości. Gdy jednak związek kończy się z powodu pogarszającego się stanu psychicznego Ji-Ny, Fatima zostaje zmuszona do samodzielnego stawienia czoła nowemu życiu.
Film subtelnie, ale bezkompromisowo podejmuje również temat religii. Fatima pozostaje osobą wierzącą, jednak nie znajduje pełnego ukojenia ani akceptacji w słowach miejscowego imama, który z mieszaniną życzliwości i patriarchalnego podejścia tłumaczy, że homoseksualizm „nie jest tak poważnym” grzechem u kobiet jak u mężczyzn. Szczególnie poruszająca jest scena rozmowy Fatimy z jej matką, w której matka, choć niewiele mówi wprost, daje córce poczucie bezwarunkowego wsparcia i zrozumienia.
Za filmem stoją trzy wyjątkowe kobiety algierskiego pochodzenia.
Nagrodę Złotej Palmy dla najlepszej aktorki zdobyła debiutująca 23-letnia Nadia Melliti za poruszającą i autentyczną rolę Fatimy. Melliti, studentka i była piłkarka, została odkryta podczas otwartego castingu na Paradzie Równości w Paryżu. Jej rola Fatimy została szeroko doceniona za autentyczność i subtelność. Melliti pochodzi z algierskiej rodziny i jak sama przyznała, bardzo utożsamia się z historią Fatimy: „Mam algierskie korzenie, siostry, podobne doświadczenia i ogromną potrzebę emancypacji”.
Scenariusz powstał na podstawie autobiograficznej powieści ,,The last one" autorstwa Fatimy Daas – również Algierki. Powieść została przetłumaczona na kilka języków, w tym angielski, niemiecki i hiszpański, i zdobyła uznanie zarówno czytelników, jak i krytyków literackich. Książka bada przecięcie się tożsamości bohaterki jako queerowej muzułmanki studiującej i mieszkającej na przedmieściach zamieszkiwanych przez imigrantów, gdzie jej tożsamości zarówno sobie przeczą, jak i się uzupełniają. Fatima Daas, urodziła się we Francji jako najmłodsza z trzech córek algierskiej rodziny imigrantów. Jest muzułmanką, lesbijką i intersekcjonalną feministką.
Film został wyreżyserowany przez Hafsię Herzi, twórczynię algierskiego pochodzenia, aktorkę, scenarzystkę i reżyserkę. Herzi znana jest z reżyserii filmów poruszających kwestie tożsamości i kultury.
Komentarze
Prześlij komentarz